La senyalització viària de Porreres, un altre factor per al caos circulatori

Antoni Manuel Gorrias i Duran

Sergent de Policia Local retirat

Ja fa un temps que volia compartir unes reflexions entorn d’un factor cabdal que intervé en la mobilitat i la circulació dels vehicles dins el poble de Porreres. Aquest factor són els senyals de trànsit, o la senyalització, en el nucli urbà del nostre poble. Un factor que s’afegeix a la saturació de trànsit rodat dins el poble i a la manca d’aparcaments.

Segons informava el perfil de Facebook de l’Ajuntament de Porreres, la velocitat permesa dins la vila és de 30 km/h, emperò aquesta afirmació no és ben bé certa. Vet aquí l’explicació. En el Reglament General de Circulació hi trobam, literalment:

«Article 50. Límits de velocitat en vies urbanes i travessies.
1. El límit genèric de velocitat en vies urbanes és de:
a) 20 km/h en vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera.
b) 30 km/h en vies d’un únic carril per sentit de circulació.
c) 50 km/h en vies de dos o més carrils per sentit de circulació. [...]
2. Les velocitats genèriques establertes les pot rebaixar prèvia senyalització específica l’autoritat municipal.
3. Excepcionalment, l’autoritat municipal pot augmentar la velocitat en vies d’un únic carril per sentit fins a una velocitat màxima de 50 k/h, prèvia senyalització específica.» [...]

Si analitzam un per un els senyals de trànsit de Porreres, els que marquen la velocitat màxima permesa són els següents:

- A l’entrada al poble per la carretera de Montuïri (Ma 5030A): hi ha un panell a l’entrada de la zona urbana amb un senyal de velocitat màxima de 40 km/h ja dins el nucli urbà, després, més a prop de la vila, un senyal vertical que limita la velocitat a 40 km/h. Per tant, els conductors que entrin dins la zona urbana s’assabenten que a la vila poden circular a 40 km/h. A l’entrada de la ronda de les Illes Balears des de Montuïri, a uns cinquanta metres dins la ronda, hi ha un altre senyal de velocitat màxima de 40 km/h.

-A l’entrada al poble per la carretera de Llucmajor (Ma 5020): abans de les rondes, hi ha un senyal vertical de limitació de la velocitat a 40 km/h; en arribar a les rondes un senyal vertical de 40 km/h, tant a la ronda de les Illes Balears com a la ronda de l’Estació, i un senyal que limita la velocitat a 30 km/h a l’entrada del carrer Major.

- A l’entrada per la carretera de Campos (Ma 5040): abans d’entrar a la rotonda hi ha un senyal vertical de 40 km/h. Per tant, els conductors que entrin dins la zona urbana s’assabenten que a la vila poden circular a 40 km/h. A les rondes hi ha senyal vertical de 40 km/h a la ronda de l’Estació i un senyal de 40 km/h a la ronda Alcassor. En aquesta ronda i ha un senyal de 40 km/h a l’entrada del camí de les Pedreres i un segon senyal idèntic a la sortida del camí de Son Servera.

-A l’entrada per la carretera de Felanitx (Ma 5100): en el carrer de Sala no hi ha cap senyal. Per tant, un conductor que entri dins la zona urbana no sap la velocitat a què pot circular dins el nucli urbà. A la ronda de Porrera, que va des de la carretera de Felanitx (Ma 5100) fins a la carretera de Vilafranca (Ma 5101), hi ha unsenyal de 40 km/h, al principi de la via. També hi ha un senyal de 40 km/h a la ronda d’Alcassor en direcció a la ronda de l’Estació.

- A l’entrada per la carretera de Vilafranca (Ma 5101): hi ha unsenyal de 20 km/h a l’entrada del carrer Nou, i també hi ha unsenyal de 40 km/h a la ronda.

Així doncs, si feim cas de la senyalització de velocitat màxima del nucliurbà de Porreres es desprèn que, en contra del que diu l’article 50 del Reglament general de circulació, la senyalització està limitada a 40 km/h, quan, com podeu veure en l’apartat 1. b) d’aquest article que us hem transcrit més amunt, es fixaen 30 km/h en vies d’un únic carril per sentit de circulació. És a dir, que dins el nucli urbà de Porreres no hi ha cap carrer on es pugui circular a 40 km/h, ni tan sols a les rondes, que són vies amb un carril per a cada sentit de la circulació.

La possibilitat de posar un màxim superior als 30 km/h és excepcional, mentre que a la vila és general, per tant, s’incompleixen de ple les normes de trànsit.

Pel que fa a altres punts crítics de senyalització, he de destacar que el carrer de l’Almoina ha de ser, per la seva fisonomia (un carrer que no té vorera), de 20 km/h, però no hi ha cap senyal de trànsit que marqui aquesta limitació.

Un altre cas digne de destacar és el del carrer d’en Cerdà, que en l’entrada des del carrer de l’Almoina és una via que disposa d’una plataforma única de calçada i vorera, en el qual la velocitat també hauria d’estar limitada a 20 km/h, i, en canvi, al principi del carrer, a l’entrada des del carrer Major, hi ha un senyal de 30 km/h.

Al carrer de la Donzella, a l’entrada per la plaça del Molí de n’Amengual, hi ha un senyal de velocitat màxima de 40 km/h, que com ja hem dit incompleix les normes generals de trànsit, atès que dins tot el nucli urbà de Porreres la velocitat màxima permesa hauria de ser de 30 km/h.

També són d’esmentar els carrers de sa Galla i de Passaratx, que estan senyalitzats amb discs de velocitat màxima de 30 km/h. El fet que els carrers de sa Galla, Major, de Cerdà i de Passaratx estiguin senyalitzats a un màxim de 30 km/h indueix a l’error de pensar que als altres carrers de la vila es pot circular a 40 km/h.

Vull fer esment que a la placeta d’en Lluc hi ha un senyal de velocitat màxima de 20 km/h, que afecta la placeta, la Plaça i l'avinguda del Bisbe Campins.

En resum, podem concloure que a Porreres la senyalització del nucli urbà no s’ajusta a la normativa, excepte la plaça de la Vila, i els carrers del Bisbe Campins, de sa Galla, de Passaratx, Major i Nou. S’hauria de replantejar per complet aquesta senyalització per donar compliment a la normativa i així aconseguir una circulació més segura.